ďťż
Katalog wyszukanych fraz
The miomir show

„10” podróż przez historię
Razem z klubem miłośników komunikacji w Toruniu rozpoczynamy jazdę szlakiem miejskich autobusów

Adrian Giza, Mirosław Czerliński, Środa, 7 Kwietnia 2010

Od ponad pół wieku kursuje po ulicach Torunia. Mimo wszystkich zmian tras oraz rozkładów cały czas obsługuje Podgórz.
image

Jelcz PR110M na placu Teatralnym w 2003 roku. Rok później ten pojazd został skreślony z listy taboru toruńskiego MZK / Fot. Nadesłana/Mirosław Czerliński

Można przyjąć, że początki linii nr 10 sięgają 4 listopada 1946 r. Wówczas to oddano do użytku 3 autobusy. Trasa nowo utworzonej linii wiodła z Podgórza na plac Rapackiego. Wprawdzie ta linia została uruchomiona jako trzecia i nie nadano jej numeracji, jednak można uznać ją za „pre-dziesiątkę”.

Trudno powiedzieć, w którym roku linia przyjęła numer 10, ale najprawdopodobniej stało się to w połowie lat 50. ub. wieku. Wówczas trasę linii wydłużono do pl. Armii Czerwonej (obecnie pl. Teatralny) i do zabudowań starej gazowni przy ul. Kluczyki.

Aż do Wrzosów

Po wybudowaniu Zakładów Drobiarskich na początku lat 60. linię wycofano z pętli „Kluczyki” i skierowano do pętli przy skrzyżowaniu ul. Poznańskiej i Gniewkowskiej. W 1973 r. autobusy dojeżdżały dalej również w kierunku północnym. Od pl. Armii Czerwonej (Teatralny) jechały ul. Nowickiego (obecnie al. Solidarności), ul. Grudziądzką i Zjednoczenia (dzisiaj Legionów) do obwodowej pętli, którą tworzyły ul. Żwirki i Wigury, Lecha oraz Popiela. W kierunku północnym autobusy przejeżdżały z centrum przez Fosę Staromiejską (przy areszcie śledczym), natomiast w kierunku przeciwnym przez Wały gen. Sikorskiego.

Do 1976 r. linię przedłużono do Wrzosów. Trasa prowadziła od ul. Zjednoczenia przez ul. Żwirki i Wigury, Nowickiego i Szosę Chełmińską do skrzyżowania z ul. Warzywną. Po trzech latach „dziesiątkę” wydłużono też z Gniewkowskiej do Glinek oraz utworzono wariant „bis” kursujący z Wrzosów tylko do pętli Kluczyki. Jednak już w 1982 r. został on zlikwidowany. Przed rokiem 1986 pojawiły się pierwsze wybrane kursy w rozkładzie jazdy linii nr 10. Część z nich wykonywana była do Glinek, natomiast pozostałe do Zakładów Drobiarskich. Była to pierwsza linia posiadająca więcej niż 2 pętle w mieście (nie licząc „bisów”) i przez długi czas pozostała taką jedyną. Wraz z uruchomieniem nowej linii 27, „dziesiątkę” wycofano z Wrzosów i skierowano na pętlę Koniuchy przy zajezdni autobusowej. W latach 90. dynamicznie rozbudowywało się osiedle przy ul. Szubińskiej, dlatego w 1995 roku większość kursów „dziesiątki” skierowano właśnie na pętlę przy tym osiedlu.

W dniu wizyty papieża

Najciekawszą trasę objazdową linia nr 10 przyjęła na czas pielgrzymki Jana Pawła II do Torunia w dniu 7 czerwca 1998 roku. Z mostu im. Piłsudskiego autobusy zjeżdżały wtedy na Bulwar Filadelfijski, skąd przez ul. Warszawską, Szumana i Uniwersytecką włączały się na swoją stałą trasę w ul. Legionów. Warto dodać, że „dziesiątka” była jedną z 6 zwykłych linii autobusowych, które tego dnia kursowały po mieście.

Doszła „dwudziestka”

Od 1 czerwca 2006 roku wydzielono kursy linii nr 10 do Zakładów Drobiarskich i Glinek. Otrzymały one numer 20, który zwolnił się po likwidacji kursów autobusów małopojemnych z pl. Teatralnego do ul. Drzymały. Od tego momentu wszystkie kursy linii nr 10 odbywają się na trasie: Koniuchy - Szubińska.

Obecnie autobusy „dziesiątki” w dni nauki szkolnej wykonują 52 pary kursów. Linia kursuje z częstotliwością 20-24 minut w szczycie i obsługiwana jest maksymalnie przez 4 brygady (w tym 1-2 są niskopodłogowe). Trasę obsługują wyłącznie autobusy 12-metrowe.

http://nowosci.com.pl/loo...67378&IdTag=238


Jak już słusznie Krzysztof L. zauważył do artykułu wkradły się niestety dwa błędy: papież był w 1999, a nie 1998; natomiast 20 do Kurczaków/Glinek kursuje od 2008 a nie 2006.
Bez błędów by się nie obeszło W każdym artykule o komunikacji muszą coś przekręcić
Szczere gratulacje dla kolegów za ten artykuł.


Bez błędów by się nie obeszło W każdym artykule o komunikacji muszą coś przekręcić
Tym razem błędy powstały jednak po naszej stronie, co daje mi trochę pokory wobec pracy dziennikarzy. Przy kolejnych artykułach trzeba rzetelniej sprawdzać zapisane fakty.
Sześćdziesiąt lat na kursie
Autobusy toruńskiej linii nr 11 wykonują dziś w dni powszednie siedemdziesiąt dwa kursy

Adrian Giza, Mirosław Czerliński

Początki tej linii szacuje się na przełom lat 40. i 50. XX w. Od swojego powstania cały czas kursuje przez Stawki, jednak jej trasa do chwili obecnej znacząco się zmieniła.

Trasa nowo uruchomionej linii biegła z Wrzosów II przez ul. Polną, Grudziądzką, Nowickiego (obecnie Szosa Chełmińska), pl. Armii Czerwonej (teraz Teatralny), pl. Rapackiego, pl. Walki Młodych (Armii Krajowej), ul. Kujawską, Łódzką i Włocławską do pętli Stawki/Cegielnia (obecnie Ceramika). Dodatkowo jeden kurs rano i jeden wieczorem wykonywany był aż do Czerniewic. Jednak po kilku latach zrezygnowano z tego rozwiązania na rzecz kursów linii nr 13 do tego osiedla.

Coraz dalej i dalej

W latach 60. XX w. ruch autobusowy wraz z linią nr 11 przerzucony został z ul. Kujawskiej na ul. Podgórską oraz z ul. Włocławskiej na nowy fragment ul. Łódzkiej. Na początku kolejnego dziesięciolecia podjęto decyzję, która znacząco wpłynęła na dzisiejszy przebieg linii. Było nią wycofanie linii z pl. Armii Czerwonej (obecnie plac Teatralny) oraz ul. Grudziądzkiej i skierowanie jej w północno-zachodni rejon miasta. Trasa linii wiodła wtedy od pl. Rapackiego aleją 700-lecia Torunia (obecnie Jana Pawła II), ul. Kraszewskiego, Fałata, Sienkiewicza i Św. Józefa do pętli Bielany zlokalizowanej przy wieży ciśnień oraz Szpitalu Zespolonym.

Krótko po roku 1976 linię wydłużono do pętli Włocławska, natomiast po kilku kolejnych latach do pętli Czerniewice, którą zlokalizowano przy ul. Zdrojowej. Autobusy kursowały wtedy obustronnie ulicą Włocławską i Zdrojową. W tym czasie zmianie uległ także przejazd w okolicach Dworca Głównego (ul. Podgórską kierunek Czerniewice, ul. Kujawską na Bielany).

Ta zmiana nie weszła w życie

Ostatnia duża zmiana nastąpiła na przełomie lat 80. i 90. XX w. Wówczas linię wydłużono przez ul. Żwirki i Wigury oraz Legionów do pętli Koniuchy. Wprowadzono także pętlę obwodową w Czerniewicach prowadzącą przez ul. Łódzką, Zdrojową i Włocławską.

Od pierwszego dnia 2009 roku zmieniła się trasa „jedenastki” na Stawkach. Autobusy skierowane zostały z ul. Łódzkiej w ul. Hallera i Kniaziewicza, którą wracały ponownie do Łódzkiej. Miesiąc później, dla „11” odwróciła się również organizacja ruchu w rejonie Dworca Głównego. Od tego momentu autobusy w kierunku Koniuchów jadą ul. Podgórską, natomiast w stronę Czerniewic ul. Kujawską. Jak dotąd była to ostatnia poważna zmiana trasy „jedenastki”. W tym czasie na trasie pojawił się też dodatkowy przystanek: „Osiedle Młodych”, pod który po drodze podjeżdżają autobusy w kierunku osiedla Koniuchy.

Jako ciekawostkę warto wspomnieć o planowanej zmianie trasy linii nr 11 na Czerniewicach na początku 2009 roku. Autobusy miały nawracać na pętli przy ul. Spacerowej (podobnie jak to ma miejsce w przypadku linii 38) i wracać ul. Włocławską oraz Zdrojową do ul. Łódzkiej. Zmiana miała być wprowadzona ze względu na niebezpieczny przejazd przez las ulicą Włocławską.

Kilka lat wcześniej, trzynastego w piątek, doszło w tym miejscu do wypadku, w wyniku którego autobus uderzył w drzewo. Utworzenie zwykłej pętli miało również zwiększyć punktualność odjeżdżających autobusów, ponieważ możliwe byłoby przedłużenie postojów korekcyjnych. Do zmiany trasy jednak nie doszło na wniosek przesłany przez Radę Okręgu Czerniewice.

Obecnie w szczycie, w dni powszednie, linię 11 obsługuje maksymalnie siedem brygad, w tym dwie są niskopodłogowe. Częstotliwość kursowania autobusów w tym okresie wynosi 8-15 min. Z obu pętli w dni nauki szkolnej wykonywane są po 72 kursy.

http://nowosci.com.pl/loo...68689&IdTag=238
Kilka lat wcześniej, trzynastego w piątek, doszło w tym miejscu do wypadku, w wyniku którego autobus uderzył w drzewo.

Można prosić o szczegóły?
Dokładniej rzecz ujmując było to w piątek 13.08.2004. W zdarzeniu brał udział Żuk i #507. Kierowca dostawczaka nie chcąc rozjechać kota, zjechał na przeciwległy pas na zakręcie, na którym pojawił się 507. Mimo odbicia w prawo, kierowca nie zdołał uniknąć uderzenia, a dodatkowo jeszcze uderzył w drzewo. Śladem po tym wypadku była zmiana przedniej atrapy na starszą (bez napisu supero).
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • bolanda.keep.pl


  • © The miomir show Design by Colombia Hosting