W połowie przyszłego roku najprawdopodbniej na terenie zajezdni MZK powstanie stacja gazu ziemnego CNG. Pierwsze zasilane mają nim być pojazdy komunalne (MZK, MPO), ale także zostanie otwarta dla pozostałych użytkowników dróg.
Czyżby wizja autobusów na gaz była bardzo blisko naszego miasta? Czy zakup autobusów na gaz droższych od normalnych będzie faktycznie skutkowała mniejszą ich ilością? Czy znajdą się nowe fundusze w związku z ekologicznością pojazdów z instalacją CNG? Czy tak naprawdę są nam takie autobusy potrzebne i co o nich sądzicie? Zapraszam do otwartej dyskusji, tak jak to było w przypadku autobusów przegubowych.
Ja narazie napisze krótko - powinni właśnie bardziej zająć się sprawą przegubowców niż autobusów na gaz .
Może autobusy na gaz przyniosą 15 metrowe wozy?
Tylko czy to jeszcze się opłaca Podobno ceny gazu idą w górę.
Też prawda. Ale jak wiadomo w górę idą nie tylko ceny gazu, ale również ON. Ale wydaje mi się że Tylko LPG idzie w górę a nie CNG
Też słyszałem o wzroście ON i to sporym, takim, że przewyższa cene benzyny, a dość niedawno było coś poniżej 3 zł.
ON oj chyba Ci sie pomyliło. ON było droższe od paliwa
ON nawet 2,20 zł za litr w porywach kosztował około 3 lata lemu :p .
Ale to nie jest naistotniejsze w tym temacie . Ciekawie by było jakby znowu przysłali na testy gazową 15-metrówkę.
Własnie
Ciekawie by było jakby znowu przysłali na testy gazową 15-metrówkę. Może tym razem 18-metrówkę (dwie pieczenie na jednym ogniu) W każdym razie mowa o autobusie na gaz była podczas drzwi otwartych.
Jak i był artykuł w "Nowościach" .
No a skrzyzowanie fatum przy sw. Jozefa przestalo byc problemem. Autobusy smigaja tam ze hej.
Na pewno kiedyś trzeba będzie przejść na jakieś alternatywne dla ON paliwo. I chyba dobrze się stanie, że będzie to w przyszłym roku. W ostatnich miesiącach bardzo podrożał, jak to zostało już tu zauważone, olej napędowy i raczej nie należy się spodziewać tendencji spadkowej, gdyż ropa po prostu zaczyna się kończyć i trzeba kiedyś przestawić się na inne paliwo, żeby nie obudzić się z flotą dieslowską przy cenie np. 10zł. za litr ON... Zakładając, że obecnie produkowane autobusy powinny osiągnąć w eksploatacji wiek 15 lat, trzeba być dalekowzrocznym i robić plany właśnie z tym 15 letnim wyprzedzeniem. Dlaczego akurat CNG i przyszły rok? 1. CNG jest na tę chwilę najbardziej znanym i rozpowszechnionym paliwem alternatywnym dla ciężkich pojazdów (np. autobusów). Technologia ta tanieje z powodu rozpowszechnienia. 2. W tym roku wchodzi norma euro4, za chwilę będzie euro5 i różnica w cenie między silnikami diesla spełniającymi te normy, a silnikami CNG nie będzie już tak duża, jak to było dotychczas. A to że sprężony gaz ziemny będzie tańszy od ON sprawia, że to może się opłacać. 3. Paliwo CNG jest bardzo przyjazne środowisku, więc jest duża szansa otrzymania dofinansowania na takie autobusy od instytucji chroniących środowisko. 4. Czemu CNG, a nie np. etanol, w końcu gaz też się kiedyś skończy. Obecnie tak jak wspomniałem CNG jest o wiele bardziej poznane od np. etanolu. Poza tym technologia zasilania etanolem jest na tę chwilę bardzo droga w dodatku silniki te mają wiele niższą moc, dynamikę niż te zasilane ON. Jak za ileś tam lat zacznie brakować gazu ziemnego to trzeba będzie zacząć myśleć o takich nowinkach jak etanol czy np. energia słoneczna, o paliwach których na pewno nie zabraknie.
Do poczytania dla chętnych: Słupska scania na spiryt (etanol) O CNG i jeszcze tu
Natomiast nie wspomniałeś Sebastianie o bardzo ważnej rzeczy, która trochę zmienia cały obraz : - otóż ostatni postkomunistyczny rząd ( M.Belki ) wprowadził rozporządzenie ( min. finansów ), iż poprzez politykę akcyzową należy dążyć do wyrównania cen tradycyjnego paliwa i CNG. Stąd coroczne, coraz większe podwyżki akcyzy na gaz.
O budowie stacji CNG w Toruniu i autobusach na gaz: http://www.um.torun.pl/to...=0&news_id=4873 Jestem ciekaw co to za pojazd na gaz będzie testowany.
Może JELCZ M120 który był na targach w Kielcach Miał rejestrację z naszego województwa więc zapewne jest z Inowrocławia, to się dopiero ktoś wścieknie jak będzie JELCZ
Ten z targów jeździ już w Mielcu, był to autobus po NG w Solcu (reprezentował ZNS Solec na targach).
Ten z targów jeździ już w Mielcu, był to autobus po NG w Solcu (reprezentował ZNS Solec na targach). na tej stronie zadzicie wsztko na temat cng http://www.psgaz.pl
to się dopiero ktoś wścieknie jak będzie JELCZ A ktoooo?
[quote="Łukasz Piotrowski"][quote="X-ik"]to się dopiero ktoś wścieknie jak będzie JELCZ [/quot nie macie iformacji kiedy bedze pszetag na dzarzawe atobusa na gaz ziemny
Najpierw to chyba postawią stacje CNG bo co za sens byłby jeździć za każdym razem na tankowanie do Inowrocławia ... A o samej stacji jak na razie słuch zaginął.
Ogólnie kiedyś ta stacja stanie bo umowa z PSG chyba jest już podpisana.
Stacja powstanie do połowy pażdziernika. http://przetargi.psgaz.pl...s&iDemand=13207
żródło;www.psgaz.pl
W ciągu godziny zmieniono termin realizacji...
Budowa stacji szybkiego tankowania pojazdów sprężonym gazem ziemnym CNG w Toruniu przy ul.Legionów 13
Kawałek tekstu z tego przetargu...Czyżby robili to gdzieś w centrum miasta??
Ale tam nie ma tyle wolnego miejsca na stacje, wszędzie są domy.
Jeden dystrybutor gazu ziemnego na tyłach zajezdni jest już gotowy, budują chyba jeszcze drugi.
Przyjechał gazowiec.
A na stacji CNG stoją już słupy oświetleniowe. Nie widziałem żeby świeciły, ale coś już jest. No ale nadal brak jakiejś nawierzchni typu asfalt lub jego pochodne. Tylko utwardzony żwir i opony.
Gazowiec dostał nr boczny #660 (dobrze, że nie 666 ).
Tylko czemu taki Wysoki?
Dzis jeździ na 23:)
Jeździł. http://www.phototrans.eu/2-215751.html - już jako zjazd do zajezdni.
Tylko czemu taki Wysoki?
Nie wiesz, że w Toruniu chcą kupić w tym roku 100 nowych autobusów. Więc będzie prawie w sam raz.
w Tym roku :O skąd oni na to kasę wezmą...
100 Bo ja wiem wątpię żeby miało się w tym roku pojawić 100 nowych busów no chyba że Przeguby to co innego Ale z drugiej strony po co nam aż 100 wystarczy z 20 góra
Nie no z tą 100 to był tylko żart. Taka złośliwość trochę. Bo po co oni dali ten 660? Już lepiej by wyglądał jakby w ogóle nie miał tego numerka.
Nie wiem co się czepacie tak tego numerka ? W większości miast nadaje się je autobusom dzierżawionym/testowanym i nikt nie robi problemu z tego jaki ten numer jest. Po prostu musi on widnieć w ewidencji jako tam dany wóz, ułatwia on zarówno organizację w MZK jak i pasażerowi w przypadku składania np. skargi.
Pojedziemy autobusem na gaz ziemny
Pierwsza w Toruniu stacja ze sprężonym gazem ziemnym (CNG) rusza w tym tygodniu przy ul. Legionów. W tym samym czasie na toruńskie ulice wyjedzie testowy autobus napędzany tym paliwem. Stacja CNG powstaje przy ul. Legionów 220 - na zapleczu siedziby Miejskiego Zakładu Komunikacji. To wspólne przedsięwzięcie spółek Biogaz Inwestor oraz Pomorskiego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Większość udziałów w pierwszej z nich ma miasto. Oprócz tego jej udziałowcami są m.in. MPO oraz Geofizyka Toruń. Rozruch techniczny stacji rozpocznie się w tym tygodniu. - Potrwa miesiąc do półtora - mówi Roman Kuczkowski, prokurent w Biogazie. - Jako pierwszy z naszego gazu skorzysta autobus MZK. Pojazd marki MAN - z zamontowanym na dachu zbiornikiem na paliwo - wyjedzie na toruńskie ulice w tym tygodniu. W najbliższych dniach będzie kursował m.in. na liniach nr 22, 27, 35 i 40. - Umowa najmu opiewa na 120 tys. zł i zostanie podpisana na rok - mówi Piotr Rama, dyrektor MZK ds. techniczno-eksploatacyjnych. - W tym czasie chcemy sprawdzić, jak takie pojazdy sprawują się w eksploatacji i czy jest ona tańsza niż w przypadku wozów napędzanych innymi paliwami. Być może potem zdecydujemy się na wprowadzenie do naszego taboru pojazdów zasilanych CNG. Jakie są korzyści płyną z tankowania gazu ziemnego? Piotr Rama podkreśla, że korzystanie z tego typu paliwa jest tańsze: - Według naszych wyliczeń autobus z fabryczną instalacją CNG oszczędzałby 30-35 gr na każdym przejechanym kilometrze - mówi. - Oznacza to, że już po 7-8 latach zacząłby na siebie zarabiać. Takie wozy są jednak droższe o ok. 25 proc. od napędzanych benzyną. Kosztują ok. 900 tys. zł. Gaz ziemny to paliwo ekologiczne - składa się w większości z metanu. Silniki aut napędzanych CNG pracują ciszej. Wszystko przez niższą prędkość spalania. Oprócz tego ten gaz już teraz spełnia wszystkie obowiązujące i przyszłe normy zanieczyszczeń przewidziane przez Unię Europejską. Jak dotąd z CNG korzysta kilku przewoźników, m.in. w Rzeszowie, Przemyślu oraz Wrocławiu. Docelowo stacja na ul. Legionów będzie dostępna dla wszystkich zmotoryzowanych. Pierwsi klienci zatankują tam paliwo na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2008 r. - Na stacji, poza stanowiskiem z gazem ziemnym, będzie też dystrybutor z gazem płynnym LPG - zapowiada Kuczkowski. - Liczymy, że w przyszłości w Toruniu powiększy się liczba pojazdów zasilanych pierwszym z nich. Wiele firm dysponujących dużym taborem zdecyduje się przejść na CNG. Argumentem na pewno będzie cena.
Źródło: Gazeta Wyborcza Toruń
http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35576,4833676.html
Umowa najmu opiewa na 120 tys. zł O ja pierdziele, wybulili 1/5 ceny nowego autobusu na roczną dzierżawę :O To według tego przelicznika, nowy MAN po 5 latach powinien mieć wartość 0 zł.!
Piotr Rama, dyrektor MZK ds. techniczno-eksploatacyjnych
Pytanie OT: Od kiedy ten człowiek piastuje tę funkcję i czy wiadomo o nim coś więcej? (info może być na priv'a)
Od kiedy ten człowiek piastuje tę funkcję Od 9 miesięcy.
Panowie! Taki co prawda suprise wyszedł, ale kto chciałby sfocić gazowca podczas tankowania może dzisiaj przed godziną 0:00 przyjść do zajezdni na legionów. Ja nie wiem czy uda mi się o tej porze tam dotrzeć ale postaram się. Jakby mnie jednak nie było to prosze o przesłanie mi jednego ciekawego zdjęcia.
Najpierw to należałoby się dowiedzieć czy 660 kursuje i do której godziny.
kursował wczoraj na 26 chyba Cytat: kursował wczoraj na 26 chyba A jak to się ma do dzisiejszego dnia? Cytat: kursował wczoraj na 26 chyba A jak to się ma do dzisiejszego dnia? Nie spojrzałem na daty.
Wczoraj kursował na 15, a dziś widziałem go na 40.
Co do fot, to nie trzeba znać godziny zjazdu, ponieważ tak jak napisałem wcześniej, tankowanie odbywa się dopiero po zjeżdzie NS 3
Na spotkaniu mieszkańców Chełm. Przedm. prezydent stwierdził, że w obecnej sytuacji różnica w eksploatacji wozów na gaz i na ropę jest niewielka, dlatego dalej będą kupowane pojazdy na ropę.
Pojedziemy na gazie (ziemnym) od poniedziałku Gazeta Wyborcza, hoł 2008-04-11, ostatnia aktualizacja 2008-04-11 17:36
Pierwsza w Toruniu stacja paliw na gaz ziemny CNG zostanie otwarta w poniedziałek. - To najnowocześniejszy tego typu obiekt w regionie - mówi Zbigniew Dorau ze spółki Biogaz Inwestor.
CNG to takie samo paliwo, na którym gotujemy w naszych kuchenkach. Jego zaletą jest cena: metr sześc. gazu ziemnego w toruńskiej stacji ma kosztować 1,81 zł, podczas gdy za popularny gaz LPG płacimy ok. 2,2 zł. A zużycie paliwa jest podobne. Dlatego na CNG przechodzi coraz więcej zmotoryzowanych.
- Zainteresowanie tym paliwem jest spore. Coraz częściej dzwonią do nas kierowcy z pytaniem, kiedy będzie można kupić CNG w Toruniu - mówi Zbigniew Dorau, specjalista ds. budowy stacji paliw gazowych w Biogaz Inwestor.
Firma ma dla nich dobrą wiadomość. Pierwsza stacja na sprężony gaz ziemny zostanie otwarta w poniedziałek. Czynna będzie codziennie od godz. 7 do 19. Obiekt mieści się przy ul. Legionów 220 - wjazd w ul. Inżynierską.
Choć podobne stacje działają już w Inowrocławiu i Bydgoszczy, toruńska będzie najnowocześniejsza w regionie. Wyposażono ją urządzenia argentyńskiej firmy Galileo.
Stacja powstała w wyniku porozumienia między toruńskim magistratem, firmą Biogaz Inwestor (której głównym udziałowcem jest miasto) i spółką Pomorski Operator Systemu Dystrybucyjnego, która należy do PGNiG. Umowa została zawarta dwa lata temu w celu zastosowania alternatywnych paliw w transporcie na terenie Torunia. Paliwo do nowej stacji dostarcza operator, czyli POSD, który sfinansował budowę obiektu. Jego obsługą zajmą się pracownicy Biogazu.
W dniu 3 czerwca 2008 roku odbyło się w Toruniu seminarium pod hasłem „CNG - Tanio i ekologicznie”połączone z otwarciem stacji paliwowej ze sprężonym gazem ziemnym, której rozruch technologiczny odbył się w kwietniu br. Honorowym gościem, który wygłosił referat na temat rozwoju rynku CNG w Polsce, był dr inż. Jan Sas z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Z perspektywami dalszych inicjatyw służących zastosowaniu gazu ziemnego do zasilania pojazdów zapoznali gości seminarium przedstawiciele firmy BIOGAZ i POSD. Po seminarium goście pojechali autobusem gazowym marki MAN na otwarcie stacji paliw CNG, która jest zlokalizowana w Toruniu, przy ul. Legionów 220 (na tyłach zajezdni MZK, wjazd od ul. Inżynierskiej). Rozruch techniczny nastąpił już 14 kwietnia 2008. Inicjatywa budowy stacji powstała w wyniku porozumienia dotyczącego „Zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie miasta Torunia”, zawartego pomiędzy Gminą Miasta Toruń, Pomorskim Operatorem Systemu Dystrybucyjnego (wcześniej Pomorska Spółka Gazownictwa), Miejskim Zakładem Komunikacji w Toruniu, Spółką Biogaz Inwestor oraz PGNiG Gazownia Bydgoska. Zainstalowane urządzenie do tankowania CNG jest produkcji argentyńskiej firmy Galileo o przepustowości 300 Nm3/h. Jest to jedna z najnowocześniejszych stacji CNG w Polsce - oprócz Torunia w naszym kraju jest jeszcze 6 takich urządzeń (stan na kwiecień 2008). Nie ma tu zbiorników gazu znanych ze stacji LPG (gaz płynny), ponieważ paliwo jest pobierane bezpośrednio z sieci gazowej. W związku z tym sprężony gaz ziemny CNG jest dokładnie tym samym, jaki stosowany jest w kuchenkach gazowych z tą niewielką różnicą, że do tankowania pojazdów spręża się go do nieco ponad 200 barów. Obiekt powstał na terenie należącym do miasta, inwestorem jest Pomorski Operator Systemu Dystrybucyjnego Sp. z o.o., a sprzedawcą sprężonego gazu ziemnego jest Gazownia Bydgoska. Obsługą dystrybutora, sprzedażą gazu oraz wystawianiem faktur zajmuje się w imieniu PGNiG firma BIOGAZ Inwestor. Warto dodać, że po ulicach Torunia jeździ autobus MAN Lion`s City napędzany CNG, który jest testowany przez toruńskie MZK. Po testach podjęte zostaną dalsze decyzje związane z wdrożeniem sprężonego gazu ziemnego CNG w komunikacji miejskiej. W Polsce już 28 stacji obsługuje użytkowników pojazdów zasilanych CNG. Stacja w Toruniu jest już trzecią stacją na obszarze działania Gazowni Bydgoskiej - po Inowrocławiu i Bydgoszczy - która będzie ogólnodostępną stacją tankownia pojazdów gazem ziemnym dla klientów indywidualnych.
Gazówka wypłynęła w Tychach: http://phototrans.eu/14,305412,0.html . Wygląda jednak na to, że nadal jest pod "naszą" banderą (herb, zalepiony taborowiec), więc jeszcze wróci.
Prawdopodobnie będzie u nas do końca maja.
#660 ok. godz. 7:20 jechał Szosą Chełmińską w kier. zajezdni autobusowej.
Dziś ulicą Wielki Rów około 13:00 jechały dwa nowiutkie przegubowe MANy w barwach niebiesko-białych, zasilane CNG. Po chwili tankowały na stacji CNG za zajezdnią. Możliwe, że to nowe zakupy dla Gdyni.
100% zakup Gdyni, o 12:50 Grudziądzką jechały.
I tak jak sobie na nie patrzyłem, to pomyślałem, że uboga jest toruńska kolorystyka autobusów...
Można by ją nazwać nawet brakiem kolorystyki Ostatnio gdzieś czytałem, że władze Lublina ustaliły jednolite malowanie dla wszystkich autobusów wszystkich przewoźników miejskich, którzy tam funkcjonują - żeby uniknąć wiochy i pstrokacizny.
Lublina lepiej tu nie mieszać. Co zmiana władz to nowa kolorystyka i wcale nie zmniejsza to pstrokacizny...
Prawdopodobnie 660 opuścił już nasze miasto.
Więcej autobusów na gaz Do końca roku toruńska flota autobusów powiększy się o pięć niskopodłogowych pojazdów
Paweł Kęsicki, Wtorek, 21 Lipca 2009
Do 18 sierpnia producenci mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu toruńskiego MZK. Miejski przewoźnik chce zakupić trzy autobusy zasilane gazem ziemnym i dwa olejem opałowym.
Autobusów z charakterystycznymi zbiornikami paliwa na dachu wkrótce na toruńskich ulicach będzie więcej / Fot. Adam Zakrzewski
Autobusy na gaz są droższe średnio o 200 tysięcy złotych. W ubiegłym roku MZK testowało taki pojazd. Wnioski były pozytywne.
- Za autobus trzeba zapłacić więcej, ale przy korzystnej relacji ceny gazu do oleju napędowego koszty zużycia paliwa będą niższe - mówi Piotr Rama, zastępca dyrektora MZK ds. techniczno-eksploatacyjnych.
Rada Miasta w budżecie na ten rok zagwarantowała miejskiemu przewoźnikowi 3,9 mln zł dotacji na zakup nowych pojazdów. Na czwartkowej sesji dołożono kolejne 400 tys zł.
Nowe pojazdy MZK muszą być dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane przez pięć kamer oraz posiadać automatyczną skrzynię biegów czy klimatyzowaną przestrzeń kierowcy. W autobusach CNG pomieści się 80, a w tych z tradycyjnym napędem 100 pasażerów. Reklama
Korzyści powinno odczuć środowisko. Autobusy zasilane gazem ziemnym produkują mniej zanieczyszczeń, a ich silniki pracują ciszej. Unijne przepisy zakładają, że do końca przyszłego roku udział pojazdów zasilanych paliwami odnawialnymi w transporcie wyniesie 5,75 proc.
Inne miasta również inwestują w autobusy przyjaźniejsze środowisku. Gdynia chce do 2010 roku kupić 50 wozów na gaz, po Tarnowie jeżdżą już 32 takie pojazdy, a miejscowe MPK planuje zakup dziesięciu kolejnych.
Przy siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Toruniu znajduje się stacja CNG, która na razie nie przeżywa oblężenia, choć jest coraz lepiej.
- Liczba tankowań oraz sprzedaż gazu CNG zwiększa się sukcesywnie z miesiąca na miesiąc - twierdzi Michał Jarski z obsługującej stację spółki Biogaz Inwestor. Cena instalacji CNG wynosi od 5 do 7 tysięcy złotych i może się opłacić po 1,5 roku. Niższej cenie CNG sprzyja to, że do 2013 roku nie będzie ona obłożona akcyzą.