Oststnio jak byłem w Toruniu zauważyłem, że PKS Toruń wzbogacił się o nowe (używane) autobusy: Autosan H10-12 Autosan H9-21 z przodem i tyłem z najnowszego Trampa, oraz DAB 7-1200L.
Pod koniec 2005 roku PKS otrzymał 3 sztuki Autosana H10-11, zmodernizowano też kilka H9. Czy ktoś wie więcej o nowych nabytkach? Może jest jeszcze coś nowego?
Zmodernizowano również jednego Ikarusa przegubowego.
Ile autobusów w ogole PKS ma ?
W tym roku zakupów nowych autobusów raczej nie będzie.
Autosan H9-21 z przodem i tyłem z najnowszego Trampa, http://transport.asi.pwr....56082&ticket=79
Nowy - stary nabytek DAB, nr 60002.
Ten Dab to Ex PKS Kołobrzeg. http://www.mikbus.freehost.pl/Dab.jpg - Dab na ulicach Torunia.
Placówka Chełmno także wzbogaciła się o Daba a dokładniej Leyland-DAB 6-5-690/3 nr. rej CT 58142 http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-43769.html coś podobnego.
dziś widziałem Autosana H9 który najprawdopodobniej "przyszedł" do nas z Brzozowa rej: RBR i jakoś dalej
a ja widziałem na dworcu Heulieza, który najprawdopodobniej przyjechał z bydgoskiego FR Bus'a
a ja widziałem na dworcu Heulieza, który najprawdopodobniej przyjechał z bydgoskiego FR Bus'a
Heuliez to prywatny autobus jakiegoś przewozinika z Nakła, a przywozi on pracowników którzy budują dworzec.
Z ostatnich wieści to conajmniej 2 nowe Daby w PKS, jednego już sfocił seba ja dzisiaj dopadłem w golubiu kolejnego ex PKS Kołobrzeg DAB 9-948L #ZKL L135 http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-65326.html obecnie CT 77993 nr tab. 60017, jeśli ktoś jeszcze wie o jakiś nowych nabytkach niech pisze. Wydaje mi się że w PKS Toruń jest jeszcze Bova także ex PKS Kołobrzeg ale to jest informacja jeszcze nie potwierdzona.
Jakos w ostatnich czasach namnozyło sie DAB-ów czy to Tylko złudzenie optyczne
Ja dzisiaj widziałem Autosana H9-21 na rzeszowkich blachach RBR.
PKS wzbogacił się o 3 nowe autobusy, dostał 3 x Autosan H9-21 po odbudowie całkowitej w Autosanie, już w nowych barwach Veoli. Nr tab: to 70001, 70002, 70003.
Na chwilę obecną lista pojazdów, które pojawiły się w 2007 roku przedstawia się następująco: #70001 Autosan H9-21/A09 (mal. białe z czerwonym logiem) #70002 Autosan H9-21/A09 (mal. białe z czerwonym logiem) #70003 Autosan H9-21/A09 (mal. białe z czerwonym logiem) #70004 Autosan H10-11 (mal. białe z czerwonym logiem) #70005 Autosan H10-11 (mal. czerwone z białym logiem) #70006 Autosan H10-11 (mal. czerwone z białym logiem) #70007 Autosan H10-11 (mal. czerwone z białym logiem) #70008 Autosan H10-12.04A (mal. białe z czerwonym logiem) #70009 Autosan H10-12.04B (mal. białe z czerwonym logiem) #70010 Autosan H9-21 (mal. czerwone z białym logiem) #70011 Setra S213 UL (mal. czerwone z białym logiem) #70012 Autosan H9-21 (mal. czerwone z białym logiem) #70016 Autosan H9-20/A09 (mal. białe z czerwonym pasem) #70019 Autosan H9-20/A09 (mal. białe z czerwonym logiem) #70020 Autosan H10-11.21 (mal. białe z czerwonym logiem) #70021 Autosan H9-21/A09 (mal. białe z czerwonym logiem)
Wozy wypożyczone z kołobrzeskiej Veolii: DAB 7-1200L #ZKL A630 i DAB 7-1200L #ZKL C315. Wozy wypożyczone, które już wróciły: Bova Futura 12 #ZKL U391
Dziś widziałem ten autobus, tą Bove...Oznaczenia jeszcze ma Kołobrzegu. Ale nie wiem co za debil dyspozytor puścił ją na kurs do Chełmży...
Rano jedzie z Chełmna i później na Chełmżę. Na razie powtórzyło się tak 2 dni pod rząd. Możliwe, że dostała taki obieg na jakiś czas.
Wszystkie 3 niepewne wozy, które wymieniłem jeżdżą ciągle na kołobrzeskich logach i rejkach.
Tak po za tym ostatnio dyspozycja wozów jest co najmniej dziwna. Skrajnych przypadkiem jest widok turystycznego merca na kursie do Towimoru...
Wozy, które pojawiły się w roku 2008: #8000x Autosan H10-12 CT 2743A (mal. czerwone z białym logiem)
Tak po za tym ostatnio dyspozycja wozów jest co najmniej dziwna. Skrajnych przypadkiem jest widok turystycznego merca na kursie do Towimoru...
Hmm a nie pomyślałeś, że ten turystyczny merc nie musi być fanaberią dyspozytora, a tego, kto go wynajmuje dla celów przewozowych? Widocznie Towimor chce wozić swych pracowników administracyjnych w powiedzmy "komfortowych" warunkach. Jeżeli solidnie za ten przejazd płaci, ma prawo wymagać, by płacąc za merca jeździć mercem i tyle- ja nie widzę problemu w takim obiegu. Zwłaszcza, że oprócz pracowników Towimoru, zadowoleni są mieszkańcy Górska os. Przylesie, Starego Torunia, Rozgart i Przysieka,którzy tym autobusem (w ramach jego powrotu) jadą do pracy/szkoły. Zgodzę się, że od strony pasażera taki obieg jest dziwny.
Co do zakupów. Hmmm jesteś pewien, że większość z tych wozów to zakupy a nie odbudowy? Co do tego z 2008 to mam ogromne wątpliwości
Z pozdrowieniami Marta
Odbudowy odbudowami, ale nie zmienia to faktu, że pojawiły się w danym roku i noszą dany numer taborowy mu przyporządkowany. A niektóre odbudowy (np. H9-21/A09) traktuje się jako "nowe" autobusy.
Tego Merca sporadycznie widziałem na Towimorze, więc nie myślałem, że sobie zamówili go na wykonywanie co któryś tam kurs.
[quote="Mike"]Odbudowy odbudowami, ale nie zmienia to faktu, że pojawiły się w danym roku i noszą dany numer taborowy mu przyporządkowany. A niektóre odbudowy (np. H9-21/A09) traktuje się jako "nowe" autobusy.
Odbudowa odbudowie nierówna. H9-21/A09 traktuje się jak nowe autobusy- baaa, nawet datę produkcji mają "nową". Dwie z H10-12 są traktowane jako nowe, a już trzecia już nie. Tak samo odbudowane ikarusy nie są traktowane jako nowe, a tym bardziej jako zakupione. Sytuacja z kilkoma pojazdami wymienionymi w tym wątku jako "zakupy" jest podobna.
Hmm jak to pojawiły się w danym roku? Wiekszość tych autobusów pojawiła się w latach 90'. I taką też maja datę produkcji. Chyba, że chodzi o come back po odbudowie. Część wozów ani nie była sprzedana ani kupiona więc zakupami na pewno nie były, a jedynie przeszły lekki face-lifting. Więc same w sobie nie są nabytkami, bo 21 nabytków nowych czy odbudowanych powiększyłyby ilostan autobusów na tyle, że nie potrzeba byłoby do pomocy żadnych kołobrzeskich pojazdów. A tymczasem ilostan aż takim zmianom nie ulega. Część autobusów po prostu wysłano na przymusowe wakacje. Między liczbą kupionych autobusów w 2006 a w 2007 roku nie ma aż tak dużej różnicy. Zmiany dotyczą raczej liczby tych modernizowanych.
Na temat jakości odbudowy wielu H9 i H10 lepiej się nie wypowiadać. Pomalowanie autobusu, wyklepanie mu blach i oflagowanie go czasowym numerem rejestracyjnym i nowymi numerami taborowymi nie czyni go nowym ani tym bardziej zakupionym. Tak naprawde zakupione pojazdy można policzyć na palcach u rąk. Resztę stanowią wozy, którym firma dała drugą szansę. Szkoda tylko, że te najbardziej potrzebne na tą szansę czekają i się doczekac nie mogą.
Jeśli zaś chodzi o dynamikę wymiany starego taboru na nowy, to tak... 2007 rok był jednym z bardziej udanych Może przydałaby się zmiana tytułu wątku bo wchodząc w niego myślałam, że moja firma tak stanęła na nogi, że aż na kupno autobusów się skusiła. Tytuł pozytywnie nastraja potem przychodzi rozczarowanie
Z pozdrowieniami Marta
PS. Podoba mi się taka kulturalna wymiana zdań
Dwie z H10-12 są traktowane jako nowe, a już trzecia już nie. Chodzi o #70008 i #70009?
Tak samo odbudowane ikarusy nie są traktowane jako nowe, a tym bardziej jako zakupione. Z tymi pojazdami na szczęście sytuacja jest jasna, ponieważ ciągle mają oryginalne numery taborowe z pierwotnego zakupu. Z tego powodu nikt ich nie traktował jako zakupione w 200x roku .
Sytuacja z kilkoma pojazdami wymienionymi w tym wątku jako "zakupy" jest podobna. Hmm jak to pojawiły się w danym roku? Wiekszość tych autobusów pojawiła się w latach 90'. I taką też maja datę produkcji. Chyba, że chodzi o come back po odbudowie. Część wozów ani nie była sprzedana ani kupiona więc zakupami na pewno nie były, a jedynie przeszły lekki face-lifting. Więc same w sobie nie są nabytkami, bo 21 nabytków nowych czy odbudowanych powiększyłyby ilostan autobusów na tyle, że nie potrzeba byłoby do pomocy żadnych kołobrzeskich pojazdów. A tymczasem ilostan aż takim zmianom nie ulega. Część autobusów po prostu wysłano na przymusowe wakacje. Między liczbą kupionych autobusów w 2006 a w 2007 roku nie ma aż tak dużej różnicy. Zmiany dotyczą raczej liczby tych modernizowanych. Na temat jakości odbudowy wielu H9 i H10 lepiej się nie wypowiadać. Pomalowanie autobusu, wyklepanie mu blach i oflagowanie go czasowym numerem rejestracyjnym i nowymi numerami taborowymi nie czyni go nowym ani tym bardziej zakupionym. Tak naprawde zakupione pojazdy można policzyć na palcach u rąk. Resztę stanowią wozy, którym firma dała drugą szansę. Szkoda tylko, że te najbardziej potrzebne na tą szansę czekają i się doczekac nie mogą.
Oczywiście chodzi o "come back". Tylko dlaczego w takim razie daje się im kolejne numery taborowe przydzielone dla np. 2007 roku? Tylko dla markowania zakupów? Ja sobie w tym wypadku teoretyzowałem, że te wozy wytrzasnęli od innych przewoźników/odziałów Veolii i wysyłali na remont/przebudowę lub miał je jakiś zakład tym się zajmujący i je kupowali. W tym przekonaniu utwierdzało mnie to, że niektóre wozy wracają po drobnym remoncie i przemalowaniu z pierwotnymi numerami - np. H9-21 #10001, czy ostatnio H10-10 #60905. Teraz już nie wiem co o tym myśleć . I ostatnie kołobrzeskie zsyłki (dwa DABy i Bova) zostały od nich nabyte na stałe?
Jeśli zaś chodzi o dynamikę wymiany starego taboru na nowy, to tak... 2007 rok był jednym z bardziej udanych Może przydałaby się zmiana tytułu wątku bo wchodząc w niego myślałam, że moja firma tak stanęła na nogi, że aż na kupno autobusów się skusiła. Tytuł pozytywnie nastraja potem przychodzi rozczarowanie Mnie najbardziej bawią kolejne wersje H9-21 (ostatnio /A09), których Veolia trzyma się kurczowo. Za kilkanaście/dziesiąt lat każdy inny "PKS" będzie miał różne wozy tylko nie H9-21 (oficjalnie wycofane z produkcji), które nadal będzie miała Veolia. Po dokładnym objaśnieniu przez Ciebie sytuacji tytuł faktycznie może być mylący. Problem teraz w tym na jaki go zmienić? No i przede wszystkim jak traktować te wyremontowane pojazdy, które kiedyś jeździły w PKS Toruń?
Dwie z H10-12 są traktowane jako nowe, a już trzecia już nie. Chodzi o #70008 i #70009?
Tak to te.
Oczywiście chodzi o "come back". Tylko dlaczego w takim razie daje się im kolejne numery taborowe przydzielone dla np. 2007 roku? Tylko dla markowania zakupów? Ja sobie w tym wypadku teoretyzowałem, że te wozy wytrzasnęli od innych przewoźników/odziałów Veolii i wysyłali na remont/przebudowę lub miał je jakiś zakład tym się zajmujący i je kupowali. W tym przekonaniu utwierdzało mnie to, że niektóre wozy wracają po drobnym remoncie i przemalowaniu z pierwotnymi numerami - np. H9-21 #10001, czy ostatnio H10-10 #60905. Teraz już nie wiem co o tym myśleć .
Teoria się zgadza z drobnymi wyjątkami, więc aż tak źle nie jest.
Jeżeli odbudowa jest faktycznie odbudową/przebudową (czyli obejmuje zmiany konstrukcjne wnętrzności pojazdu) a nie tylko face-liftingiem to pojazd zapewne otrzymuje nowe oznaczenie (stad pewnie nowe wersje dziewiątek) i nowe boczne numery bez względu czy był nasz czy nie nasz. Bo już jest traktowany jako nowy pojazd. By się upewnić mam na oku trupa (więc tu gruby remont będzie potrzebny) wysłanego do odbudowy. Zobaczymy w jakim stanie przyjedzie i jakie numery dostanie. Pozostałe czyli te "zmodernizowane" tylko po to by jakoś wyglądały maja zachowane stare numery. I to na razie się zgadza.
I ostatnie kołobrzeskie zsyłki (dwa DABy i Bova) zostały od nich nabyte na stałe?
Tematu zsyłek nie badałam. Mało mam z nimi do czynienia. Testowe się skończyły... wszystko co dobre się szybko kończy...
Mnie najbardziej bawią kolejne wersje H9-21 (ostatnio /A09), których Veolia trzyma się kurczowo. Za kilkanaście/dziesiąt lat każdy inny "PKS" będzie miał różne wozy tylko nie H9-21 (oficjalnie wycofane z produkcji), które nadal będzie miała Veolia. Po dokładnym objaśnieniu przez Ciebie sytuacji tytuł faktycznie może być mylący. Problem teraz w tym na jaki go zmienić? No i przede wszystkim jak traktować te wyremontowane pojazdy, które kiedyś jeździły w PKS Toruń?
Te dziewiątki to zdaniem kierowców jeszcze jedno z możliwie najlepszych rozwiązań na nasze drogi i na lokalny charakter przewozów. Nie ma na nie tylu narzekań jak na te "nowe" H10.10 czy H10.11. Z tytułem żartowałam. Z powodu pracy magisterskiej przyszło mi sklasyfikować dorobek Veolii wg kilku kryteriów. I tu zaczęły się schody. Bo jak odróżnić nowe-zakupione od "nowych", które obok nowych nawet nie stały A wszystkie wyglądają, jakby dopiero z taśmy produkcyjnej zjechały. Co więcej, wóz z 1992 roku prezentuje się lepiej od tego z 2000 roku. Mam nadzieję, że chociaż moja promotorka zrozumie, o co w tym wszystkim kaman.
Marta
Jeżeli odbudowa jest faktycznie odbudową/przebudową (czyli obejmuje zmiany konstrukcjne wnętrzności pojazdu) a nie tylko face-liftingiem to pojazd zapewne otrzymuje nowe oznaczenie (stad pewnie nowe wersje dziewiątek) i nowe boczne numery bez względu czy był nasz czy nie nasz. Bo już jest traktowany jako nowy pojazd. By się upewnić mam na oku trupa (więc tu gruby remont będzie potrzebny) wysłanego do odbudowy. Zobaczymy w jakim stanie przyjedzie i jakie numery dostanie. Pozostałe czyli te "zmodernizowane" tylko po to by jakoś wyglądały maja zachowane stare numery. I to na razie się zgadza. Dużo jeszcze takich trupów, co dawno nie wyjeżdżały, stoi na bazie?
Z powodu pracy magisterskiej przyszło mi sklasyfikować dorobek Veolii wg kilku kryteriów. I tu zaczęły się schody. Bo jak odróżnić nowe-zakupione od "nowych", które obok nowych nawet nie stały A wszystkie wyglądają, jakby dopiero z taśmy produkcyjnej zjechały. Co więcej, wóz z 1992 roku prezentuje się lepiej od tego z 2000 roku. Mam nadzieję, że chociaż moja promotorka zrozumie, o co w tym wszystkim kaman.
W takim razie wielkie dzięki za rozjaśnienie sytuacji. A promotorka pewnie zrozumie, chociażby po dokładnym wytłumaczeniu .
Z powodu pracy magisterskiej przyszło mi sklasyfikować dorobek Veolii wg kilku kryteriów. Tak się wtrącę... co Zibulek studiuje, że pisze pracę magisterską o autobusach?
Hej Marta a Ty czasem jeszcze śmigasz tymi PKSami jako licząca pasażerów? Bo mam wrażenie że Cię ostatnimi czasy widziałem w Jelczu L100I na lubickiej.
Hej Marta a Ty czasem jeszcze śmigasz tymi PKSami jako licząca pasażerów? Bo mam wrażenie że Cię ostatnimi czasy widziałem w Jelczu L100I na lubickiej. Baaa, pewnie że śmigam jak mi plan zajęć pozwala, no i oczywiście jak mi kierownik jakieś kursy wskaże, które go interesują. Trasy już zdążyłam poznać, a na jeżdżenie ot tak nie pozwala mi brak czasu. Nie ukrywam, że na potrzeby magisterki będę dręczyć pasażerów ankietą więc się jeszcze na kursach pokażę
Co do studiów.... Studiuję geografię na UMK. Ale pracę piszę o Veolii z tym, że nie z ekonomicznego, a z geograficznego punktu widzenia. Czyli ujęcie czasowe, strukturalne i przestrzenne. Dział się nazywa "geografia transportu"- młody i jeszcze kuleje.
Nabytki taborowe toruńskiej Veolii w 2008 roku:
Autosan H10-10 ZKL A437 - (wypożyczony z Kołobrzegu, mal. biało-fioletowe) Volvo B10M-60 DAB ZKL K169 - (wypożyczony z Kołobrzegu, mal. białe) Kapena Thesi Intercity ZKL 26MK - (wypożyczona z Kołobrzegu do PT Chełmno, mal. białe ze wzorkami fioletowymi) Iveco Daily 50C13 Kapena ZKL 02368 - (wypożyczona z Kołobrzegu do PT Chełmno, mal. białe z szarym dolnym pasem) Autosan H10-10 ZKL G248 - (wypożyczony z Kołobrzegu, mal. biało-fioletowe) Autosan H10-10 ZKL G131 - (wypożyczony z Kołobrzegu, mal. biało-fioletowe) Autosan H9-21 ZKL 13AX - (wypożyczony z Kołobrzegu, mal. biało-fioletowe)
czy ktoś się orientuje czy kołobrzeskie wozy zostaną włączone do toruńskiej numeracji? kilka różowo-filetowych h9 trafiła już na złom a kilka innych do BOBROWNIKA.
brakuje
#80019 Jelcz 120T "CBY 9H94" zakupiony z Solca Kujawskiego. Nie wiem co z tym wozem było kombinowane, czemu był rejestrowany na ZNS i czy to czasem nie jest dawny #80905? (80019 oklejony jest zdaje się pomyłkowo jako 80009 a taki numer posiada Autosan A09 CT 5727A).
Mnie też zastanawia los tego T120 i jego zdublowany numer. Najgorsze jest jeszcze to, że teraz ZNS kombinuje z rejestracją wozów jako nowe i nie wiadomo czy on nie jest tego ofiarą. Zresztą teraz wóz ma rejestracje kołobrzeskie.
Ex-kołobrzeskie wozy chyba są włączone do toruńskiej numeracji, bo jakiś czas temu widziałem białą H9-21 z dolnym pasem niebiesko-żółtym, która miała nr #80016.
To ciekawe. Veolia Toruń od pewnego czasu tylko nówki w takich barwach dostawał a wszystkie wozy po remontach były malowane na czerwono-szaro.
Nabytki taborowe Veolii Kujawy (oddział Toruń) w 2009 roku:
[F] - fota pod linkiem
Veolia Kujawy zamówiła 5 Euroliderów! Do końca kwietnia dostarczone zostaną już 4 sztuki. http://infobus.pl/text.php?id=32153
Na bazie Veolii przy ul. Poznańskiej stoją pierwsze dwie sztuki Euroliderów.
Podobno do Torunia jadą dwie sztuki, na miejscu powinny być około 20.
Pierwszy toruński Eurolider wyjechał na trasy. Na dworcu widziałem jednego, który o 14:45 pojechał do Kąkola. Najwyższy czas otworzyć tegoroczną listę.
↓ lista przeniesiona niżej
Jednego udało mi się złapać :
Eurolider przyspiesza! [...] Sześć Euroliderów dla Polski
Przypomnijmy, że w kwietniu 2010 r. Autosan sprzedał pierwsze egzemplarze autobusów A12.12C Eurolider 12 w Polsce. Wszystkie dla koncernu Veolia. Pierwszy egzemplarz trafił do Veolii Podkarpacie. To jednak nie koniec dobrej passy Autosana: kolejne cztery zasiliły flotę autobusową Veolii Kujawy z siedzibą w Toruniu. Piąty Eurolider 12, w ramach tego samego zamówienia, zostanie dostarczony w sierpniu br. Wszystkie pojazdy wyposażone są w silnik Cummins EURO 5, mechaniczną skrzynię biegów ZF, retarder oraz klimatyzację. Ponadto posiadają bogate wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo i komfort podróżowania zarówno pasażerom jak i kierowcy. http://infobus.pl/text.php?from=main&id=32492 -------------------------------------------------------------------------------------------------------