1. Ma³a historia Komputer C64 powsta³ w styczniu 1982 r., jako nastêpca poprzedniego modelu VIC-20 i pocz±tkowo by³ sprzedawany w cenie 595 dolarów[2]. Cena pocz±tkowo nie przynios³a popularno¶ci modelowi, który by³ znacznie dro¿szy ni¿ produkty konkurencji (ZX Spectrum).
Firma Commodore bêd±c w³a¶cicielem firmy MOS Technology, produkuj±cej wiêkszo¶æ podzespo³ów do C64, oszacowa³a koszt produkcji ka¿dego modelu na 135 $. Cena maszyny znacznie spad³a, a firma rozpoczê³a agresywn± politykê marketingow± kieruj±c komputer w stronê rynku gier. Wkrótce model C64 sta³ siê najpopularniejszym komputerem.
Komputer, choæ o wysokich mo¿liwo¶ciach technicznych, by³ jednak stosunkowo s³aby. BASIC v.2 (stworzony przez firmê Microsoft) by³ poprawny logicznie, ale nie pozwala³ na pe³na kontrolê nad maszyn±: by³ zbyt powolny, nie zawiera³, np. ¿adnych instrukcji do generowania d¼wiêku, grafiki, czy te¿ obs³ugi joysticka. Firma zdecydowa³a siê wypu¶ciæ w 1984 r. nastêpcê C64, komputer Commodore Plus/4, z nowsz± wersj± BASIC-a i wbudowanymi w ROM aplikacjami (np. arkusz kalkulacyjny), ale z braku kompatybilno¶ci z C64, nowy produkt nie zdoby³ przychylno¶ci rynku.
Po nieudanych próbach z Commodore Plus/4, a tak¿e z Commodore 16, firma wypu¶ci³a w roku 1985, model Commodore 128. C128 mia³ lepsze osi±gi w porównaniu z C64, dodatkowo projektanci, nie chc±c utraciæ ju¿ zdobytego rynku, wyposa¿yli go w mo¿liwo¶æ pe³nej emulacji C64. Jednak komputer ten nie zdoby³ ju¿ popularno¶ci C64, byæ mo¿e z powodu ceny, przesycenia rynku a tak¿e starzej±cych siê ju¿ technologii.
C64C z widocznym rozszerzeniem pamiêci
Wersja C64C, wprowadzona w 1986 r. ró¿ni³a siê od poprzednich wersji wygl±dem, zaprojektowanym na wzór Commodore 128. Zawiera³a te¿ zapewne pierwszy komercyjny system operacyjny oparty na graficznym interfejsie (GUI) – GEOS produkcji Berkeley Softworks.
Czwarta wersja komputera ³±czy³a obudowê C-64 z klawiatur± C-64C. G³ówne zmiany zasz³y wewn±trz urz±dzenia: z poprzedniej wersji pozosta³ uk³ad 6526 oraz pamiêæ ROM, procesor zamieniono na uk³ad 8500 R4 o identycznej w stosunku do 6510 li¶cie rozkazów. Uk³ad graficzny VIC 6569 oraz d¼wiêkowy SID 6581 zamieniono na (odpowiednio) 8569 i 8580 (decyzja podyktowana by³a kwestiami zwi±zanymi z zasilaniem - zamiast +12V ko¶ci zasilane by³y napiêciem 5V).
Zmierzch komputera nast±pi³ pod koniec lat 80. Oficjalnie firma zakoñczy³a produkcjê w 1993 r., sprzedawszy ok. 17-25 mln egzemplarzy (oficjalny rekord Guinessa).
Du¿± zalet± Commodore 64 by³y jego mo¿liwo¶ci graficzne i muzyczne. Na tym komputerze wziê³a swój pocz±tek tzw. demoscena, czyli spo³eczno¶æ fascynatów, którzy tworzyli prezentacje swoich (i komputera) umiejêtno¶ci. Wielu u¿ytkowników C64 – o ile tylko pozwoli³y im na to zasoby finansowe – zakupi³a nowsz± produkcjê Commodore – Amigê 500.
Komputer sta³ siê popularny dziêki du¿ej liczbie gier, ale jego mo¿liwo¶ci umo¿liwia³y tak¿e biurow± pracê u¿ytkow±. Dostêpne by³y proste (z dzisiejszego punktu widzenia) arkusze kalkulacyjne, edytory tekstu, kompilatory jêzyków programowania. O mo¿liwo¶ciach C64 ¶wiadczy okres jego zmierzchu: gdy wychodzi³y pierwsze powa¿ne gry na Amigê i PC, wiele firm ci±gle tworzy³o wersje dla C64 (Pirates!, North&South i inne), oczywi¶cie z odpowiednio gorsz± grafik± i muzyk±.
a teraz nowe commodore(je¶li mo¿na je tak nazwaæ) nazwa kodowa PHOENIX(laptop bez monitora) w coda mo¿e nie pogramy na nim, ale do pracy siê nadaje, nie bêde siê rozpisywa³ na jego temat, poprostu dam link do strony http://www.commodoreusa.net/index.html
Ja swoj± przygodê zaczê³am od Amigi 1200 ale widzia³am u znajomych skrzyneczkê i kasety, szczególnie Basfy. Heh to by³y czasy kiedy gry mimo swej prostoty bardziej krêci³y. Teraz dostajemy grê o której zapominamy po miesi±cu.
to prawda niestety taka jest kolej rzeczy ¿e gry teraz id± do odstrza³u bo s± zbyt podobne bez innowacji do starszych tytu³ow
ja zacz±³em od 486DX4 4 MB ram grafika STB Vision chyba 2 MB na PCI, do tego d¼wiêk soundblster 16 AWE32, klawiatura, mysza, monitor 15" Daewoo ;-) najpierw mia³em na nim DOS a potem Windows 3.11
Komp kosztowa³ nieziemskie 3000z³ dosta³em go na komuniê ale ju¿ wtedy by³ przestarza³y ;-)
Animacje Flash na nim nie dzia³a³y praktycznie:D O grach mog³em zapomnieæ, w sumie nie pamiêtam do czego ja go w ogóle u¿ywa³em:D
Zdarzy³o mi siê pracowaæ na 286 który mia³ 512 kB ram:)))))) To by³y czasy.... mam nadziejê, ¿e do jasnej cholery ju¿ nie wróc±...
Aha! a ja mam C64 w domu
szkoda ze nie dzia³a
Ja zaczynalem swoja przygode od Arari Xl/Xe ktore brachol dostal na komunie.
Po Amidze dostali¶my DX4, potem zmienione na pentium 133 czy jako¶ tak. Osza³amiaj±ca powierzchnia hdd - 420 mb
Smiga³o siê w Settlerki, Diablo 1, Mortal Kombat
Uch a ja zacz±³em od PC, Pentium 70MHz, 32MB ramu... Gra³em w tak± grê jako ma³y smyk na³ogowo - co siê nakierowywa³o muszk± taki jakby celownik i strzela³o w spadaj±ce promienie. ¯ebym jeszcze pamiêta³ co to by³o No i Earth Worm Jim pamiêtam. To by³y gry
ZX SPECTRUM - cudowne gry, pó¼niej AMIGA 500+ - zmiana 3 dyskietek przy Fatality w MK2 ;D Potem PC Pentium 70 i tak siê kula jako¶ http://www.youtube.com/watch?v=pHbvgqWaNMo
Czyli jak by³em naprawdê ma³y to mia³em Amigê. Po tej grze mia³em koszmary...